طرح تعالی مدیریت مدرسه کلید خورد

صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش طرح دوره آموزشی تامین مدرس برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» آغاز شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علی اصغر فانی در آیین افتتاح دوره آموزشی تامین مدرس برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» که با حضور جمعی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و 180 نفر از مدرسان کشوری این طرح در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال برگزاری است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت، استراتژی امروز آموزش و پرورش است به دلیل آن که جمعیت دانش آموزی در ده سال گذشته از 19 میلیون به 5/12 میلیون و امکانات آموزش و پرورش در این مدت افزایش  خوبی داشته است. پس طبیعی است که از ترکیب دو گزاره کاهش جمعیت دانش آموزی و افزایش منابع  کیفیت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین راهبرد آموزش و پرورش اتخاذ شود.

وی افزود: در سال های خیلی قبل به دلیل تراکم بالای جمعیت دانش آموزی و کمبود امکانات رویکرد آموزش و پرورش وقت تامین و پاسخگویی کمی به جامعه از لحاظ آموزشی بود اما امروز دغدغه آموزش و پرورش از بحث‌های کمی به کیفی ارتقا یافته است که در مدارس به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی تبدیل می شود.

فانی آموزش و پرورش را بزرگترین و پرجعیت ترین دستگاه حاکمیتی دولت خواند و تصریح کرد: اهمیت آموزش و پرورش در شکل گیری نسل امروز و آینده ساز کشور آنرا از یک نهاد عظیم به ارگان مهم در کشور تغییر داده است  که باید به همه توجه ویژه داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که نهاد تعلیم و تربیت مملو از چالش ها و مسائل مختلف است، عنوان کرد: همه وزرای آموزش و پرورش قبل به فراخور بعضی از مسائل به حل تعدادی از چالش ها و مسائل پرداخته اند، اما منطق و مدیریت صحیح در مواجه با این موضوعات اولویت گذاری در کارهاست.

فانی مدیری را موفق خواند که در پرداختن به مشکلات اولویت بندی را لحاظ کند و تاکید کرد: به جای ورود به اقیانوسی از مشکلات باید مسائل و چالش ها را احصا و طبقه بندی کرد و سپس با حفظ اولویت ها و همت همه مسئولان نسبت به حل آنها اقدام کرد.

وی 5 سیاست راهبردی مدیریتی خود را نتیجه احصا و طبقه بندی 750 مسئله و چالش عنوان و خاطرنشان کرد: ساماندهی و بهسازی بیش از یک میلیون کارمند از اولویت های مهم این وزارتخانه است که توزیع نامتناسب آن اعم از رشته، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، کمبود شایستگی و مهارت باعث شده است بهره‌وری در این نهاد  به حداقل برسد.

فانی افزود: نقش نیروی انسانی در تحول سازمانی و منابع انسانی بسیار مهم است و اگر به دنبال انقلاب اداری و تحول آموزشی در کشور هستید کلید آن در اختیار آموزش و پرورش است.

وی عملیاتی کردن بودجه را سومین سیاست آموزش و پرورش مطرح کرد و افزود: تا وقتی که مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت و اختیارات نداشته باشد، بهره وری ایجاد نمی شود.

فانی تصریح کرد: در آموزش و پرورش امروز نسبت جمعیت دانش آموزی در مدارس دولتی به تعداد پرسنل آموزش و پرورش 5/11 است که در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته پایین است. این نشان می دهد باید در یک انقلاب اداری بهره‌وری را افزایش دهیم و علمیاتی کردن بودجه در این درصد مدارس از جهت تحقق این هدف اتخاذ شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بدون کمک مردم، اولیا، دانش آموزان و خیرین نمی توان آموزش و پرورش را به طور مطلوب اداره کرد، خاطرنشان کرد: با تکیه صرف بر بودجه های  دولتی کیفیت آموزشی در حد مطلوبی نخواهد بود که باعث گردید سیاست «توسعه مشارکت ها» به عنوان یک راهبرد اصلی اجرایی شود.

فانی افزود: 5/8 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که با سیاست جدی در استان ها به دنبال آن هستیم برطبق یک بخشنامه زمان بندی شده 2 ساله این هدف را به 12 درصد برسانیم که طی آن منابع دولتی آزاد شده و به ارتقای کیفیت منجر می شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این که ساختار آموزش و پرورش به شدت متمرکز است، اظهار کرد: در علم مدیریت «رسمیت سازمانی» به معنای اقدامات و فعالیت ها به صورت دستور العمل و آیین نامه آمده است و از این جهت آموزش و پرورش دارای «رسمیت سازمانی» بالایی است و باعث می شود خلاقیت، نورآوری و مسئولیت‌پذیری از بین برود. از این جهت آموزش و پرورش سیاست «تمرکز زدایی» در مقابله با آن اتخاذ کرد که باید با جهت گیری صحیح این سیاست را در ساختار آموزش و پرورش عملیاتی کنیم.

وی  با بیان این که این سیاست ها به هیچ عنوان «شعاری» نیست، تصریح کرد: برگزاری این دوره آموزشی و برنامه «طرح تعالی مدیریت مدرسه» برای عملیاتی شدن  سیاست های «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «توسعه مشارکت» و تمرکززدایی»،  گامی در جهت علمیاتی کردن سیاست های «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «توسعه مشارکت» و تمرکززدایی»  می باشد.

وزیر آموزش و پرورش به نقش مدرسه در شکل گیری تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: کارمندان ادارات نقش پشتیبانی کارکنان مدرسه را برعهده دارند.

فانی با بیان این که در سال تحصیلی جاری 5 هزار و 700 مدرسه مجری برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» هستند، خاطرنشان کرد: با توانمندسازی کارکنان مدرسه و استاندارد سازی شیوه ارزیابی می توانیم با تفویض اختیار و مسئولیت پذیری آموزش را اثربخش کنیم و مدارس را به «سازمان یاد گیرنده» تبدیل کنیم.

وی در خصوص نتایج اجرای این برنامه گفت: «تدوین استاندارد های آموزشی و تدریس»، «ارتقای کیفیت آموزش و پرورش»، «تقویت کارجمعی در مدارس»، «خودارزیابی» و«افزایش انگیزه کارکنان و مدیران» را از اهداف مورد‌نظر  دوره آموزشی تامین مدرس است

/ 1 نظر / 42 بازدید
مهفام گوهری

سلام خانم گلم ممنونتم